Vinter- och sommardäck

Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.

Definition av vinterväglag

Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.

När du får använda vinterdäck

  • Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars.
  • Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april.
  • Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
 

Dubbdäck och friktionsdäck

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.

Däck på släpet

Om bilen som drar ett släp har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det råder vinterväglag. Om bilen vid vinterväglag har odubbade friktionsdäck får släpet ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Krav på mönsterdjup för vinterdäck

För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken.

Samma mönsterdjup gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.

Det krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Reglerna skiljer sig mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.

Bästa däcken bak

De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Vinterdäck gäller även för utländska fordon

Reglerna om vinterdäck omfattar även utländska fordon och gäller vid resa till och från utlandet. Reglerna finns i sin helhet på Transportstyrelsens webbplats

Förbud mot dubbdäck på vissa platser

Förbud mot dubbdäck gäller på vissa gator i några städer. Där tillåts endast friktionsdäck. De som eventuellt bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Mer information om vad som gäller i olika städer finns i de lokala trafikföreskrifterna.

Undantag från användning av vinterdäck

Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.

Upprop: Tillsammans för Hållbara hastigheter!

 
15.10.2019 11:15:00 | Trafikverket

Det går för fort på vägarna och alltför många dör i trafiken och det är därför som några av Sveriges största transportköpare tillsammans med Trafikverket tar sitt ansvar och använder upphandling som verktyg för att uppnå hållbara hastigheter.

Gruppbild från högnivåmöte med statssekreterare Mattias Landgren om hållbara hastigheter.

Nu uppmanar Axfood, Clas Ohlson, COOP, ICA, Transport & Logistics Services IKEA Supply, PostNord, SSAB, Södra skogsägarna och Trafikverket att både privata och offentliga aktörer som i sin verksamhet köper eller utför transporter tar sin del av det gemensamma ansvaret för att komma till rätta med hastighetsöverträdelser. Då sparas liv, miljö och kostnader. Samtidigt bidrar det till en tryggare och säkrare arbetsmiljö för de med trafiken som arbetsplats.

 

– Trafiksäkra transporter är en viktig hållbarhetsfråga för samhället. Målet med uppropet är att skapa en nationell samling där transportköpare uttrycker sina krav på hastighetsefterlevnad i de transporter de handlar upp. På så sätt bidrar vi till den attitydförändring som krävs för att sänka hastigheterna och därmed minska antalet döda och skadade i trafiken, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket. Vi är också en stor upphandlare av transporter.

Med hållbara hastigheter menar vi hastigheter som följer rådande hastighetsbegränsningar och är anpassade till övriga förutsättningar i trafiken. Utan att göra avkall på den egna eller andra trafikanters trafiksäkerhet – samtidigt som leveranskvaliteten bibehålls.

– Hållbarhetsfrågor står högt på dagordningen för SSAB. En del av vårt hållbarhetsarbete är säkerhetsfrågor och säkerheten har alltid högst prioritet, säger Per Bondemark, vice VD och inköpsdirektör på SSAB. Vi begränsar inte det till säkerhet i våra egna anläggningar, utan ser det som naturligt att bidra till ökad säkerhet i hela försörjningskedjan. I det här fallet innebär det att vi avser att stärka uppföljningen av de krav vi ställer på våra samarbetspartners när det gäller regelefterlevnad i trafiken. Vi har omfattande trafik till och från våra anläggningar, cirka 500 lastbilar per dygn i vår nordiska verksamhet, och vi tror att vi med det här initiativet kan bidra till ökad trafiksäkerhet på vägarna.

Läs uppropet Tillsammans för Hållbara hastigheter på DN Åsikt

Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013
9.10.2019 06:00:00 | Trafikverket

Punktligheten för persontågen under årets tredje kvartal blev 91,6 procent. Hela 229 909 av 250 911 planerade persontåg ankom till sin slutstation i rätt tid. Utfallet är det bästa för motsvarande period sedan nuvarande mått infördes 2013.

 

Resultatet kunde ha varit ännu bättre eftersom några enskilda händelser under augusti fick stor påverkan för resenärerna. Den största händelsen var branden i Hässleholm som under en veckas tid fick stor påverkan såväl på långväga trafik på Södra stambanan som på regional trafik på mindre, anslutande banor.

Bättre planering resulterade i en robust tågtidstabell
Det är positivt att trafiken under tredje kvartalet drabbades av få väderrelaterade störningar, och att de många banarbetena hade planerats med större marginaler, vilket bidrog till en mer robust tågtidstabell och mindre förseningar. Det är glädjande att störningarna på grund av  obehöriga i spår minskade under perioden.

– Det här är ingen tillfällig trend utan en positiv utveckling och ett resultat av de åtgärder som vi har påbörjat inom branschen och det kommer vi fortsätta med, säger Roberto Maiorana, chef för trafikplanering och trafikledning. 

Sedan 2013 har antalet framförda persontåg ökat med cirka 20 procent, från knappt 210 000 till nära 250 000. Punktligheten har sedan 2013 som lägst varit 87,8 procent och som högst 91,5 procent – en notering som nu alltså förbättras med en tiondel.

Hittills i år, januari–september 2019, ligger punktligheten på 91,0 procent. Motsvarande siffra för förra året var 87,3 procent. Det innebär en förbättring med 3,7 procentenheter.

Så beräknas punktlighet
Statistiken över tågtrafikens punktlighet anger hur stor andel av tågen som har nått sin slutstation i rätt tid. Tågen anses vara i tid om de kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen. I statistiken för persontågen ingår också de tåg som ställts in eller tillkommit senare än klockan 00:00 dagen innan avgång. Inställda tåg räknas i statistiken som försenade tåg.

Den låsta toaletten i Gimo