Under oktober månad i år omkom 24 personer och 1 499 skadades i vägtrafiken (173 svårt skadade och 1 326 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 november. Det är 4 fler omkomna än under oktober förra året.

Mer än hälften (13 personer) av de omkomna personerna hade färdats i personbil, två i lastbil, tre på motorcykel, två på moped, två var gående och två var övriga trafikanter. Nästan lika många omkom i singelolyckor som i mötesolyckor (sex respektive fem). De flesta omkomna var män (19 personer). Två av de omkomna var barn 7-17 år och sex var 65 år eller äldre.

Medelantalet omkomna i oktobermånad, under de senast föregående fyra åren 2014-2017, var 22 personer.

Svårt att nå etappmålet 2020

Antal omkomna har börjat öka igen. Under januari till och med oktober 2018 har 252 personer omkommit på de svenska vägarna. Samma period 2017 omkom 224 personer. Medelantalet omkomna under perioden januari-oktober de föregående fyra åren 2014-2017 var 224 personer vilket innebär att antalet omkomna under januari-juni 2018 är 13 procent högre jämfört med den tidigare fyraårsperioden.

– Säkerhetsläget bland bilister (personbil och lastbil) är oroande. Antal omkomna i gruppen har ökat med 26 procent under januari-oktober i år jämfört med samma period 2017. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Under de senaste 12 månaderna (november 2017-oktober 2018) har 281 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (november 2016- oktober 2017) omkom 263 personer, det innebär en ökning med sju procent. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna ökat med fem procent.

Gör dig i synlig i mörkret

– Den här tiden på året när det mörknar tidigt är det extra viktigt att synas i trafiken när man går eller cyklar. Som bilist behöver man vara extra uppmärksam på gående och cyklister, och inte stressa i trafiken när man är på väg hem från arbete eller skolan. Det är i de situationerna det lätt händer olyckor, säger Khabat Amin.

Utvecklingen av dödade och skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik.

 

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

Transportstyrelsen - 2018-09-17 13:00 CEST

 

 

Under augusti 2018 omkom 27 personer och 1 545 skadades (194 svårt skadade och 1 351 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 17 september 2018. Det är sju färre omkomna jämfört med augusti månad 2017, men ungefär lika många som i genomsnitt omkommit i augusti månad under åren 2014-2017.

12 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, fem på motorcykel, fyra i lastbil, tre på cykel, två på terränghjuling och en övrigt. Singelolyckor var under augusti månad den vanligaste olyckstypen med åtta omkomna, sju personer omkom i mötesolyckor som var den näst vanligast olyckstypen.

Av de som omkom i augusti var tre kvinnor och 24 män, ingen var under 18 år och 10 var 65 år eller äldre.

Under de senaste 12 månaderna (sep 2017-aug 2018) har 282 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (sep 2016-aug 2017) omkom 265 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna ökat med 6 procent.

P.g.a. större bortfall fr.o.m. 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik.

Under juli 2018 omkom 39 personer och 1 521 skadades i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen fram till den 15 augusti 2018. Det är åtta fler omkomna jämfört med juli månad 2017.

Medelantalet omkomna i juli månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 31 personer. Under maj till och med juli 2018 har totalt 105 personer omkommit jämfört med i genomsnitt 82 omkomna under samma period 2013-2017.

- Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli. I år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Den största ökningen är bland bilister och motorcyklister där antalet omkomna har ökat med 40 procent. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen för de två grupperna men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017, säger Khabat Amin, statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen.

20 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, sju på motorcykel, sju på cykel, tre på moped/terränghjuling och två var gående som blivit påkörda. 11 bilister omkom i singelolyckor, sju bilister omkom i mötesolyckor och två i upphinnandeolyckor. Tre av de omkomna på motorcykel har varit med i singelolyckor. 13 av de omkomna var över 65 år.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna polisrapporterad olycksstatistik.

 

136 omkomna på vägarna första halvåret 2018

Transportstyrelsen - 2018-07-03 10:03 CEST

 

 

Under första halvåret 2018 omkom 136 personer i vägtrafiken. Det är 24 personer fler jämfört med samma period 2017. Det visar preliminära uppgifter från Transportstyrelsen.

Under januari till och med juni 2018 har 136 personer omkommit på de svenska vägarna. Samma period 2017 omkom 112 personer. Medelantalet omkomna under första halvåret de föregående fyra åren 2014-2017 var 116 personer vilket innebär att antalet omkomna under januari-juni 2018 är 17 procent högre jämfört med den tidigare fyraårsperioden.

– Den största ökningen är bland oskyddade trafikanter och speciellt bland motorcyklister. Under första halvåret 2018 har vi mer än dubbelt så många omkomna motorcyklister jämfört med samma period 2017, från 11 omkomna till 27 omkomna. Så många omkomna motorcyklisterhar vi inte haft sedan 2007, säger Khabat Amin, statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Tio av de omkomna var yngre än 20 år medan 43 trafikanter var 65 år eller äldre. Av de omkomna hade 85 färdats i bil, 27 på motorcykel, fyra på moped, 11 fotgängare och fem på cykel. 35 bilister omkom i mötesolyckor och 31 förolyckades i singelolyckor.

När det gäller de övriga trafikslagen är trenden däremot inte lika negativ. Ingen har omkommit inom svensk luftfart under första halvåret 2018, jämfört med en person samma period förra året. Under helåret 2017 omkom totalt fyra personer varav tre inom allmänflyg och en inom bruksflyg. Två personer har omkommit inom fritidssjöfarten hittills i år, jämfört med 12 år 2017. Inom yrkessjöfarten har två personer omkommit hittills i år, jämfört med en person under första halvåret 2017. Antalet omkomna i bantrafiken ökade med en person, från 42 till 43 personer, under första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året. I bantrafiken ingår både järnväg och tunnelbana och statistiken omfattar, till skillnad mot vägtrafiken, även självmord.

Transportstyrelsen utvärderar simulatortest för synfältsbortfall

Transportstyrelsen - 2018-06-15 13:00 CEST

 

Transportstyrelsen ska nu utvärdera simulatormetoden för personer med synfältsnedsättningar. Detta sedan det visat sig att personer med mycket stora synfältsdefekter klarat körningen.

- Vi vet inte vad det beror på att personer med mycket stora synfältsdefekter klarat simulatortestet. Om metoden behöver utvecklas eller om det kan vara andra orsaker, säger Björn Renberg, enhetschef på Transportstyrelsen. 

 Simulatortestet har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, på Transportstyrelsens uppdrag. Så länge utvärderingen pågår kommer det inte vara möjligt att testa sin körförmåga i simulatorn.

- Jag förstår att många kommer att bli besvikna. Men det kostar närmare 20 000 kronor att göra ett simulatortest och vi tycker inte det är rätt att låta enskilda betala för en körning innan vi vet utfallet av utvärderingen, säger Björn Renberg

Hittills i år har Transportstyrelsen fått cirka 200 ansökningar om medicinska undantag. Omkring 80 procent är kopplade till olika typer av synnedsättningar, till exempel synfältsbortfall orsakade av diabetes, stroke eller glaukom.

Gäller nya ansökningar om undantag

Simulatormetoden har gjort det möjligt för personer med synfältsnedsättning att testa körförmågan och ansöka om medicinskt undantag för att få köra personbil, behörighet B. Drygt hundra personer som gjort simulatortestet har blivit beviljade undantag från de medicinska kraven. De berörs inte av utvärderingen.

- Vi anser fortfarande att det behövs ett körprov för personer med synfältsdefekter. Vi har ju nu inlett en översyn av våra föreskrifter som rör syn för att se vilka alternativ som finns för att ge en så stor tillgänglighet som möjligt för personer med bland annat synfältsdefekter utan att trafiksäkerheten påverkas negativt, säger Björn Renberg.

Utvärderingen beräknas vara klar innan årsskiftet.

31 personer omkom i majtrafiken på väg

Transportstyrelsen - 2018-06-15 12:45 CEST

 Under maj 2018 omkom 31 personer och 1 691 skadades (255 svårt skadade och 1 436 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen fram till den 15 juni 2018. Det är sju fler omkomna jämfört med maj månad 2017.

18 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, två i lastbil, sex på motorcykel, två på cykel, två på moped. Åtta bilister och tre motorcyklister omkom i singelolyckor och nio bilister omkom i mötesolyckor.

- Årets maj månad har varit ovanligt dyster, sett till antalet olyckor. Ser man bara på maj månad så har vi inte haft så många omkomna i vägtrafiken sedan 2009. Hittills i år (januari-maj) har vi 101 omkomna vilket är 16 fler jämfört med samma period 2017, så många omkomna har vi inte heller haft sedan 2011, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

Den största ökningen är bland personbilister och motorcyklister. Omkomna personbilister har ökat med 26 procent (under 2018 omkom 63 jämfört med 50 omkomna 2017) och omkomna motorcyklister är mer än dubbelt så många (under 2018 omkom 11jämfört med 5 omkomna 2017).

- För att nå målet med högst 220 omkomna om två år behöver vi kraftsamla för att rädda fler, säger Khabat Amin.

Medelantalet omkomna i maj månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 22 personer.

Under de senaste 12 månaderna (juni 2017 - maj 2018) har 269 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (juni 2016 - maj 2017) omkom 262 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna ökat med två procent.

Kör lugnt i midsommar

Snart är det midsommar och Transportstyrelsen har som mål att alla ska få träffa vänner och släkt utan att hindras av olyckor och skador på vägarna.

- Det som gäller generellt för midsommarhelgen (torsdag-söndag) är att vi ser flest personskadeolyckor på torsdagen, då många ger sig iväg till sitt firande, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

Tips för en säker bilresa

  • Håll hastigheten.
  • Planera din resa och håll koll på eventuella trafikhinder genom Trafikverkets webbplats.
  • Stressa inte. Håll avstånd till fordonet framför och gör inga dumma omkörningar.
  • Kör nykter och drogfri i trafiken. Alkohol och andra droger påverkar uppmärksamheten i trafiken. Förutom att du riskerar ditt och andras liv, riskerar du också böter, fängelse och återkallat körkort.
  • Sluta rattsurfa.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik.

Få bilar men många A-traktorer fick körförbud

De nya besiktningsreglerna trädde i kraft den 20 maj. Det innebar att närmare 300 000 bilar fick besiktningsdatum tidigarelagt och skulle besiktas i maj månad. Dessutom infördes kontrollbesiktningskrav för landet A-traktorer. De riskerade körförbud om de inte besiktades i tid. Den senaste statistiken visar att det är närmare 23 000 bilar i trafik och över 12 200 A-traktorer som inte besiktats i tid.

 

– Det fanns farhågor att många bilägare skulle missa att de fått ett nytt tidigarelagt besiktningsdatum och därmed få körförbud. Nu kan vi konstatera att det inte blev så. Av de 49 932 som nu belagts med körförbud efter maj månad, så är 45 procent av dessa avställda och 9 procent avregistrerade. Det innebär att cirka 23 000 fordon som berörts av de nya reglerna och som är i trafikfått körförbud . Det är inte högre än någon annan månad under året, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.

Kravet på kontrollbesiktning för A-traktorer är en anpassning till EU-lagstiftningen och införs för att öka trafiksäkerheten.

– Att det är så många A-traktorer som inte kontrollbesiktats är en indikation på att de är i ett sådant skick som gör att de inte skulle bli godkända i dagsläget, säger Anders Gunneriusson.

Alla fordonsägare som nu fått körförbud kommer att få hem ett körförbudsmeddelande från Transportstyrelsen.

Fler har fått en tidigarelagd besiktningsperiod

De nya besiktningsreglera innebär att ytterligare 295 000 bilar har fått en tidigarelagd besiktningsperiod som inträffar under sommar-månaderna 2018:

  • 48 000 fordon har fått tidigarelagt besiktningsdatum till 30 juni
  • 104 000 fordon har fått tidigarelagt besiktningsdatum till 31 juli
  • 143 000 fordon har fått tidigarelagt besiktningsdatum till 31 augusti

Sök och få svar direkt

transportstyrelsen.se kan fordonsägare söka på sitt registreringsnummer och få svar direkt på när det är dags för nästa besiktning.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla upphör slutsiffran i registreringsnumret att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

  • Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes. 

 

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då den föregående godkända kontrollbesiktningen utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara gjord under de senaste 24 månaderna innan reglerna träder i kraft.

Transportstyrelsen varnar fler vid trafikbrott

Transportstyrelsen - 2018-06-13 08:07 CEST

Körkortet kan återkallas vid trafikbrott. Vid mindre trafikförseelser kan det stanna vid en varning.

 

Förare som begår trafikbrott ska varnas i högre utsträckning än tidigare. Transportstyrelsen skärper hanteringen som innebär att förare som döms för också mindre trafikförseelser varnas. Målet är förbättrad trafiksäkerhet och i förlängningen ett minskat antal döda och skadade i trafiken.

Den som döms för ett trafikbrott kan få sitt körkort återkallat av Transportstyrelsen. Det vanligaste exemplet är fortkörning. Men myndigheten har också möjlighet att utfärda varningar. Det sker vid mindre trafikförseelser där det inte är aktuellt att återkalla körkortet men det ändå är motiverat med en åtgärd.

Om den som varnats döms för ytterligare trafikbrott tas hänsyn till den tidigare utfärdade varningen, vilket normalt innebär en skarpare bedömning än annars vid prövningen av körkortsinnehavet.

Under 2017 utfärdades cirka 3 900 varningar. En siffra som nu är tänkt att öka betydligt. En preliminär skattning visar på mellan 15 000 och 20 000 varningar per år.

– Vi på Transportstyrelsen ska varna om det är motiverat. Verksamhetsläget är nu så gott att det finns utrymme att varna också vid mindre allvarliga förseelser. Det är en tydlig ambition från vår sida, säger Katarina Fröberg, direktör för avdelning Körkort på Transportstyrelsen.

Preventiv effekt?

Kan en varning från myndigheten ha preventiv effekt? Innebär insikten att ens körkort kan vara i farozonen att förare som varnats fortsättningsvis avstår att bryta mot trafikreglerna? Transportstyrelsen kommer att följa upp arbetet med att varna i högre utsträckning under de kommande tre åren. Förhoppningen är att varningsarbetet får positiv effekt i form av ett minskat antal återkallade körkort i landet.

– Att utfärda varningar kan vara ett sätt för oss att markera och bidra till att motverka trafikfarliga beteenden. Det är något vi vill följa upp, säger Katarina Fröberg.

 

 

Pressmeddelande

 

Sommartidtabell från 18 juni

På måndag 18 juni börjar UL:s sommartidtabell gälla för all busstrafik.

Från måndag 18 juni gäller sommartidtabeller för UL:s busstrafik i länet. Sommartidtabellen gäller till och med 19 augusti. Liksom tidigare somrar minskas turtätheten på många busslinjer.

Stadsbussarna i Uppsala

Stadsbusstrafiken i Uppsala ändrar en del linjesträckningar och hållplatser.

  • Linje 4 vänder vid Gottsunda Centrum.
  • Linje 11 kör via Orkestervägen och Musikvägen till Gottsunda Centrum och stannar vid alla hållplatser på denna sträcka.
  • Linje 30 återgår till ordinarie linjesträckning via Storgatan och S:t Olofsgatan.

Regionbussarna

Regionbusstrafiken har ett antal linjer som dras in under sommarperioden. För närmare information, se ul.se.

  • Linje 110 och 115 mot Storvreta flyttas till hållplats C3 vid Uppsala resecentrum.
  • Linje 111 mot Bälinge flyttas till hållplats A3 vid Uppsala resecentrum.
  • Linje 775 får flera turer som förlängs till Öregrund.
  • Linje 775 och 811 har sluthållplats Smedjegatan i Öregrund under sommaren.
  • Under Båtveckan (30 juli-5 augusti) körs extra natturer på linje 811.

 

Sommarperioden för Upptåget och SL-pendeln börjar 22 juni och sträcker sig till och med 19 augusti.

 

Frågor med anledning av detta pressmeddelande besvaras av UL:s presschef Sture Jonsson, 018-611 19 08.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

 

 

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades (129 svårt skadade och 976 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 maj 2018. Det är samma antal omkomna jämfört med april månad 2017.

Nästan hälften av de omkomna är oskyddade trafikanter (två på motorcykel, två på cykel, två var gående och en övrigt). 10 av de omkomna personerna hade färdats i personbil. Fyra bilister omkom i singelolyckor, tre bilister omkom i mötesolyckor och av de oskyddade trafikanterna hade fem blivit påkörda av motorfordon.

 - Hittills i år har vi 8 fler omkomna jämfört med samma period förra året. Den största ökningen är bland bilförarna som har ökat med 42 procent (37 omkomna 2018 jämfört med 26 omkomna 2017). För att nå målet med 220 omkomna om två år behöver vi göra mer för att rädda fler, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

Medelantalet omkomna i april månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 18 personer.

Under både de senaste 12 månaderna (mars 2017-april 2018) och de senaste föregående 12 månaderna (mars 2016-april 2017) omkom 261 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med två procent.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik.

Över 163 000 fordon riskerar körförbud i maj

Det börjar bli bråttom att besikta sitt fordon för över 163 000 fordonsägare. I och med de nya besiktningsreglerna har de fått ett nytt besiktningsdatum som ligger närmare i tid. Fordonsägarna har nu två veckor på sig att besikta bilen – annars får de körförbud.

 

Senaste statistiken från Transportstyrelsen visar att bara knappt hälften av de 306 335 bilar som riskerar körförbud i maj är besiktade. Bakgrunden är de nya besiktningsreglerna som träder i kraft den 20 maj och då införs också kontrollbesiktningskrav A-traktorer. I dagsläget rör det sig om drygt 14 000 A-traktorer som måste in på besiktning under maj månad – annars väntar körförbud. A-traktorerna genomgår de tillämpliga delarna i samma kontrollbesiktningsprogram som det fordonsslag de är byggda på. Kravet införs för att öka trafiksäkerheten eftersom många A-traktorer i dag är i dåligt skick.

– Att det bara är två veckor kvar och så många som ska in på besiktning fram till dess är oroväckande. Vi uppmanar alla att dubbelkolla vilket besiktningsdatum som gäller för just deras fordon, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Sök och få svar direkt

På transportstyrelsen.se kan fordonsägare söka på sitt registreringsnummer och få svar direkt på när det är dags för nästa besiktning.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla upphör slutsiffran i registreringsnumret att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

  • Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då den föregående godkända kontrollbesiktningen utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara gjord under de senaste 24 månaderna innan reglerna träder i kraft.

 

 

Utsläpp av koldioxid styr bonus och skatt för nya bilar

Den första juli i år införs bonus malus som kan innebära bonus eller förhöjd fordonsskatt för den som köper ny bil. Regeringen vill premiera bilar med låga koldioxidutsläpp med en bonus. Bilar med höga koldioxidutsläpp kommer att beskattas extra de tre första åren. Transportstyrelsen lanserar en e-tjänst som gör att bilköpare snabbt får besked om bonus eller förhöjd fordonsskatt .

Regeringen har beslutat införa regler som syftar till att utvecklingen mot det fossilfria samhället skyndas på. Bonus malus kallas de nya bonus- och skattereglerna. Bonus betyder att den som köper en bil med låga koldioxidutsläpp får en bonus. Den som köper en bil med höga koldioxidutsläpp får förhöjd fordonsskatt (malus) de första tre åren. De nya reglerna kommer att gälla för nya bilar som tas i trafik från och med 1 juli i år.

Koldioxidutsläppet styr

Det är utsläppen av koldioxid som bestämmer om den nya bilen får bonus eller malus. Om bilen släpper ut upp till 60 gram koldioxid per kilometer kan nybilsägaren få en bonus. Dessa bilar går under benämningen klimatbonusbilar. Mest bonus får bilägaren om bilen inte släpper ut någon koldioxid alls. Det gäller elbilar som kan ge som mest 60 000 kronor till nybilsägaren. Nya klimatbonusbilar får bonus i en fallande skala beroende på hur mycket koldioxid de släpper ut. Bilar som släpper ut mellan 61 och 95 gram koldioxid per kilometer får vare sig bonus eller förhöjd fordonsskatt. En bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer får malus de första tre åren. Bilar i malus-kategorin beskattas även de i relation till hur mycket koldioxid per kilometer bilen släpper ut - högre utsläpp leder till en högre beskattning.

Beräkningshjälp som stöd

Den som går i nybilstankar kan räkna ut om det blir bonus eller malus med Transportstyrelsens beräkningshjälp. Med uppgifter som nybilspris och koldioxidutsläpp kan beräkningshjälpen snabbt ge svar.

– Frågor om fordonsskatt är en av de vanligaste frågetyperna vi tar emot dagligen i vår kundtjänst. E-tjänsten gör det enkelt för alla att få reda på hur det blir för just den bil de är intresserad av att köpa, säger Jan-Olov Öhrn, direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Alla detaljer om bonus malus och beräkningshjälp finns på Transportstyrelsens webbplats transportstyrelsen.se/bonusmalus

Drygt 178 700 bilar måste besiktas i maj

Senaste statistiken från Transportstyrelsen visar att bara drygt 127 500 bilar av de 306 335 som riskerar körförbud i maj är besiktade. Bakgrunden är de nya besiktningsreglerna som träder i kraft den 20 maj.

De nya besiktningsreglerna gör att vissa fordon får ett nytt datum för nästa besiktning, ett datum som ligger närmare i tid.

- Att vara sent ute med besiktningen den här gången kan få konsekvenser eftersom det är ovanligt många fordon som ska in samtidigt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Den 20 maj införs också krav på kontrollbesiktning för landets drygt 16 000 A-traktorer. Än så länge har bara drygt 1300 av dessa besiktats.

Sök och få svar direkt

Alla fordonsägare bör kontrollera vilket besiktningsdatum som gäller för deras fordon.

 

www.transportstyrelsen.se kan fordonsägare söka på sitt registreringsnummer och få svar direkt på när det är dags för nästa besiktning.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla upphör slutsiffran i registreringsnumret att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

  • första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då den föregående godkända kontrollbesiktningen utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara gjord under de senaste 24 månaderna innan reglerna träder i kraft.

Trafikanter måste bli bättre på att hålla hastigheterna

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2018 09:31 CEST

Trafikanter måste bli bättre på att hålla hastigheterna på framför allt vägar och gator med lägre hastighetsbegränsning. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen, Trafikverket och VTI i den rapport om trafiksäkerhetsutvecklingen som presenteras på Trafikverkets resultatkonferens i dag, onsdag.

Sverige har som mål att halvera antalet dödade i vägtrafiken mellan 2007 och 2020 och minska antalet allvarligt skadade med en fjärdedel. Antalet dödade år 2017 uppgick enligt officiell statistik från Trafikanalys till 253 personer. Det innebär att målet med högst 220 antal dödade år 2020 är möjligt att uppnå.

Singelolyckor är den enda olyckstyp där det skett en ökning i antal omkomna jämfört med 2016. Av de totalt 253 som omkom under 2017 var det 97 personer som omkom i singelolyckor med motorfordon. En hög andel av singelolyckorna är alkohol- och/eller drogrelaterade.

Högre regelefterlevnad och därigenom sänkta medelhastigheter på vägarna bedöms vara de faktorer som har störst potential att minska antalet omkomna i trafiken.

– Det är självklart positivt att färre personer omkommer i vägtrafiken, samtidigt är det oroande att trafikanter inte håller hastighetsbegränsningarna. Vi vet ju att hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.

Försämrad regelefterlevnad

Sedan 2012 har hastighetsnivåerna och efterlevnaden av gällande hastighetsgränser på statliga vägar blivit allt sämre.

- Här ser Transportstyrelsen en brist och kommer därför att starta ett arbete för en ökad regelefterlevnad med fokus på att utformning och regler överensstämmer med varandra. På så sätt ges trafikanterna bättre förutsättningar att göra rätt. Utifrån ett trafikantperspektiv kan det i dag vara svårt att följa hastighetsgränserna eftersom utformningen är designad för en hastighet, men hastighetsgränsen är satt till en lägre nivå, säger Hans Yngve Berg.

Trafiksäkerhetskameror har varit effektiva för att öka regelefterlevnaden, men det räcker inte. Eftersom Polisens manuella hastighetsövervakning har minskat är det viktigt med andra innovativa lös­ningar, som fordonsteknik och nya försäkringar. Det är dock osäkert om den sortens lösningar hinner ge något större bidrag till att nå målen 2020.

Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2017 finns att läsa på Trafikverkets webbplats

Transportstyrelsen

 

23 personer omkom i marstrafiken på väg

Transportstyrelsen - 2018-04-16 13:45 CEST

Under mars 2018 omkom 23 personer och 1 249 skadades (126 svårt skadade och 1 123 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 16 april 2018. Det är sju omkomna fler jämfört med mars månad 2017. 17 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, tre på motorcykel och två var gående som blivit påkörda. Åtta bilister omkom i mötesolyckor och sex bilister omkom i singelolyckor. De omkomna på mc har varit med i singelolyckor. Nio av de omkomna var över 65 år.

Medelantalet omkomna i mars månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 15 personer.

Under de senaste 12 månaderna (april 2017-mars 2018) har 261 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (april 2016-mars 2017) omkom 263 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med en procent.

Under 2018 (januari-mars) har 52 personer omkommit varav 41 personer på statliga vägar vilket är 11 fler jämfört med 2017. Bland de omkomna hittills finns 31 bilförare jämfört med 20 bilförare motsvarande period 2017. När det gäller typ av olyckor har det hittills i år inträffat 21 mötesolyckor jämfört med 14 mötesolyckor motsvarande period 2017. Antal singelolyckor under de första tre månaderna 2018 är nästan lika många som under samma period 2017, 14 olyckor 2018 jämfört med 13 olyckor 2017.

- Antal gående som omkommit i påkörningsolyckor har nästan fördubblats under januari-mars 2018 jämfört med samma period 2017, sju omkomna 2018 jämfört med 4 2017. Däremot ser vi en minskning hittills i år av antal omkomna i åldersgruppen 18-24 år jämfört med motsvarande period 2017, två jämfört med åtta, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik. (LÄNK)

Håll koll på din digitala brevlåda och undvik påminnelseavgifter

Transportstyrelsen - 2018-03-27 09:16 CEST

Foto: Mikael Ullén

 

Transportstyrelsen uppmanar alla fordonsägare som har skaffat en digital brevlåda att vara extra uppmärksamma och ta del av den post de får från myndigheten digitalt. Många fordonsägare riskerar annars extra avgifter för missade betalningar.

Sedan januari månad får de fordonsägare, som har en digital brevlåda, avier för trängselskatt och infrastrukturavgift till sin digitala brevlåda. 

Myndigheten vill uppmärksamma frågan eftersom det finns fordonsägare som fått sina avier för trängselskatt och infrastrukturavgift digitalt och har missat sina betalningar. De berörda har därmed fått påminnelseavgifter.

- Det är såklart tråkigt att många fordonsägare har fått påminnelseavgifter. Har du som fordonsägare valt att ta emot post till din digitala brevlåda är det jätteviktigt att du även vittjar den. Vi som avsändare ansvarar för att meddelandet når din brevlåda, därefter är det fordonsägarens ansvar att ta del innehållet, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ser flera fördelar med att skicka meddelanden till de digitala brevlådorna.

- Ett mål med att skicka digital post är att få en säkrare postgång och på sikt minska antalet påminnelseavgifter till fordonsägarna. Tyvärr har vi nu under övergången till digital post fått en ökning av de olika påminnelseavgifterna. Men på sikt hoppas vi att de minskar, säger Jonas Maran.

Fler betalningar i samma pdf-fil

Ett flertal av de som mottagit avgifterna har också missat att det kan finnas flera betalningar i samma pdf-fil.

- Därför är det viktigt att de som tar emot avierna digitalt försäkrar sig om att scrolla igenom hela filen,  säger Jonas Maran.

För de fordonsägare som fick en avi för trängselskatt eller infrastrukturavgift från Transportstyrelsen i februari, ska betalningen vara Transportstyrelsen tillhanda senast den 3 april.

Notera att med påminnelseavgifter menas tilläggsavgift för trängselskatt och förseningsavgift alternativt tilläggsavgift för infrastrukturavgift.

Brister i introduktionsutbildning går ut över körkortselever

 

Transportstyrelsen har under flera år kontrollerat introduktionsutbildningen för privat övningskörning för personbil, behörighet B. Granskningen visar att många utbildare inte haft kännedom om nya regler och inte uppdaterat sina undervisningsplaner.

Introduktionsutbildning för privat övningskörning för personbil är obligatorisk för både handledare och körkortselev. Det finns 662 tillståndshavare i landet som har rätt att bedriva utbildningen. Merparten är trafikskolor, men det finns även andra tillståndshavare som enbart håller introduktionsutbildning.

Under 2017 kontrollerade Transportstyrelsen 113 företag. 60 procent av dessa visade på brister i utbildningen som bedömdes vara så allvarliga att de ledde till återbesök och åtgärdsprogram.

- En vanlig brist är att tillståndshavarna inte har uppdaterat sin undervisningsplan enligt nya krav i kursplanen. De har helt enkelt inte uppmärksammat att det kommit nya avsnitt i kursplanen, säger Gunnar Holgersson, chef för sektion tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Det handlar bland annat om att ge blivande handledare och elev fakta och råd om hur man kan övningsköra på ett säkert och miljömedvetet sätt samt att informera om risker med alkohol, andra droger, hastighet och trötthet.

Jämfört med de kontroller som gjordes 2016 har det skett en förbättring. Då visade 63 procent av tillståndshavarna någon form av brist i introduktionsutbildningen.

Informationsinsatser

För att komma till rätta med bristerna har myndigheten informerat bransch och tillståndshavare om de krav som gäller.

- Vi kommer att fortsätta arbeta med informationsinsatser och riskbaserad tillsyn i syfte att få en högre regelefterlevnad. Det är viktigt att elever och blivande handledare får den vägledning som utbildningen syftar till för att skapa förutsättningar för en effektiv körkortsutbildning och främja trafiksäkerheten och miljön. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra och det är viktigt att utbildarna har ett eget kvalitetsarbete som gör att deras utbildning håller en hög standard, säger Gunnar Holgersson.

16 personer omkom i februaritrafiken på väg

Under februari 2018 omkom 16 personer och 1 354 skadades (137 svårt skadade och 1 217 lindrigt skadade) i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 mars 2018. Det är samma antal omkomna jämfört med februari månad 2017.

10 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, två i lastbil, två på moped och två var gående som blivit påkörda. Åtta bilister omkom i mötesolyckor och två bilister omkom i korsningsolyckor. Fyra av de omkomna var över 65 år.

Medelantalet omkomna i februari månad, under de föregående fyra åren 2014-2016, är 18 personer.

Under de senaste 12 månaderna (mars 2017-februari 2018) har 258 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (mars 2016-februari 2017) omkom 256 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med 2 procent.

Under 2018 har 25 personer omkommit på statliga vägar, vilket är fem fler jämfört med 2017. Bland de omkomna hittills i finns 19 bilförare jämfört med 13 bilförare 2017. När det gäller typ av olyckor så har hittills i år inträffat 13 mötesolyckor jämfört med nio olyckor motsvarande period 2017. Singelolyckorna har under samma period minskat från nio olyckor 2017 till sex olyckor hittills i år

- Hittills i år har 30 personer omkommit i vägtrafiken. Det är en ökning med fyra omkomna jämfört med motsvarande period tidigare år. Det vi ser hittills i år är en ökning av antalet mötesolyckor medan singelolyckorna har minskat. Vintrar med riklig nederbörd medför mycket snö i vägarnas sidoområden, vilket leder till färre svåra singelolyckor, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna officiell statistik.

Utsläppen minskar för långsamt – klimatmål i fara

Transportstyrelsen - 2018-02-26 08:04 CET

Fotograf: Katja Kircher

 

GEMENSAMT PRESSMEDDELANDE FRÅN TRANSPORTSTYRELSEN OCH TRAFIKVERKET

Utsläppen från vägtrafiken minskade med upp till 2 procent under förra året, tack vare nya och energieffektiva personbilar och en ökad användning av biobränsle. Men det räcker inte för att nå klimatmålet 2030. För att klara målet på 70 procent behöver utsläppen minska med 8 procent varje år.

Törstiga bilar måste bytas ut

För att klara klimatmålet behöver personbilsflottan förnyas. Gamla och bränsletörstiga fordon måste användas mindre eller skrotas och ersättas av nya bränslesnåla fordon. Under 2017 minskade växthusgasutsläppen med 260 000 ton, mycket på grund av nya och bränsleeffektivare fordon. Det är elbilarna som nu står för minskningen medan bensin- och dieselbilarna ökar utsläppen.

Minskningen av koldioxidutsläpp från nya bilar har planat ut

Målsättningen är att nytillverkade bilar ska bli mer och mer koldioxidsnåla. Men skillnaden mellan nya bilar från 2016 och 2017 var ändå knappt märkbar. I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017: 123 gram per kilometer. För att nå klimatmålet behöver koldioxidutsläppen komma ner till 95 gram per kilometer till 2021, för att sedan minska ytterligare.

– Nybilsförsäljningen av personbilar har ökat kraftigt under de senaste åren. Förra året registrerades mer än 70 000 personbilar fler jämfört med 2014. Ökningen får naturligtvis påverkan på de totala utsläppen från vägtrafiken, säger Bo Magnusson, stf direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Andelen biodrivmedel behöver öka ytterligare

Andelen biodrivmedel i vägtrafiken ökade från 19 till 21 procent under 2017. Biodiesel står nu för 85 procent av den totala mängden drivmedel. Detta resulterade i att växthusgasutsläppen minskade med cirka 400 000 ton under 2017.

– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

För att Sverige ska nå klimatmålet 2030 måste utsläppen från inrikes transporter minska med 70 procent. Det innebär att det måste ske stora förändringar i samhället och transportsystemet. Städerna behöver byggas tätare och möjligheterna att resa med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka. Dessutom behöver andelen elektrifierade, tysta och utsläppsfria fordon öka.

Vägtrafikens utsläpp - PM av Trafikverket

Tabell över koldioxidutsläpp personbilar 2010–2017

14 personer omkom i januaritrafiken på väg

 Under januari 2018 omkom 14 personer och 122 personer skadades svårt i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari 2018. Det är två fler omkomna jämfört med januari månad 2016.

10 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, en i lastbil och tre var gående som blivit påkörda av motorfordon. Fem bilister omkom i singelolyckor och de andra bilisterna omkom i mötesolyckor och upphinnandeolyckor. Sju av de omkomna var över 65 år. Fem omkomna var kvinnor och nio var män.

Medelantalet omkomna i januari månad, under de föregående fyra åren 2014-2017, är 15 personer.

Under de senaste 12 månaderna (februari 2017-januari 2018) har 256 personer omkommit. Under de senaste föregående 12 månaderna (februari 2016-januari 2017) omkom 266 personer. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med tre procent.

På grund av större bortfall från och med 2013 av polisens inrapportering av olyckor med svåra och lindriga personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller under sidorna polisrapporterad olycksstatistik

 

Nya besiktningsregler den 20 maj - 600 000 fordon riskerar körförbud

Transportstyrelsen - 2018-02-13 13:00 CET

Enligt statistik från Transportstyrelsen får 600 000 fordon i Sverige en förändrad besiktnings-period. Det innebär att de får ett nytt datum och kortare tid till nästa besiktning. I glappet mellan de nya och gamla reglerna gäller det därför för bilägare att se upp så att deras bilar inte får körförbud.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla får vissa fordon ett nytt datum för nästa besiktning, ett datum som ligger närmare i tid.

Cirka 300 000 fordon riskerar att få körförbud i maj 2018 till följd av att reglerna ändras, om de inte besiktas i tid. Ytterligare 300 000 fordon riskerar att få körförbud i nära anslutning till det datumet.

Därför bör alla fordonsägare kontrollera vilket datum som gäller för dem, speciellt om deras fordon är besiktat i början av sin senaste besiktningsperiod.

Än så länge har bara drygt 14 000 av de som ligger i riskzonen för körförbud besiktat sitt fordon.

- Vi uppmanar alla fordonsägare att bortse från datumet på det senaste besiktningsprotokollet. Datumet för nästa besiktning kan vara felaktigt, eftersom det baseras på de nuvarande reglerna. Därför har vi också skapat en tjänst på vår webbplats där alla fordonsägare kan få svar direkt om när det är dags att besikta, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Sök och få svar direkt

På www.transportstyrelsen.se kan fordonsägare söka på sitt registreringsnummer och få svar direkt på när det är dags för nästa besiktning.

De nya besiktningsreglerna gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

  • första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes

Håll händerna på ratten och blicken på vägen

Transportstyrelsen - 2018-02-01 08:23 CET

 

 

Från och med den 1 februari är det förbjudet att hålla mobilen i handen medan man kör. Den nya regeln förtydligar att det inte längre är tillåtet för förare att rattsurfa med mobilen eller annan kommunikationsutrustning under färd.

Sedan 2013 Från  är det förbjudet för förare att använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om det inverkar menligt på förandet av fordonet.

- Men det har inte varit tydligt vad som menats med ”menligt på framförandet”. Den nya skrivningen innebär ett klargörande. Det inte är tillåtet att ringa eller rattsurfa med mobilen eller annan kommunikationsutrustning i handen när man kör, säger Peter Larsson, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen.

Ett förbud gör det enklare för polisen att kontrollera att förare följer reglerna i trafiken. Förbudet innebär också att Sverige uppfyller de minimikrav som ställs i Wienkonventionen.

- Vårt sätt att använda mobilen har förändrats. Tidigare ringde vi från mobilen, men nu kan vi göra mycket mer som att skicka sms eller göra inlägg på Facebook. Att rattsurfa gör dig ouppmärksam i trafiken. Den som kör i 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner rulla 22 meter utan koll på vägen. Mycket kan hända på den korta stunden, säger Peter Larsson.

 Satsningar på väg 288, kollektivtrafik och cykel i Region Uppsalas länstransportplan

Nu är Region Uppsala klar med sin länstransportplan, som efter remissförfarandet bland annat inkluderar en ombyggnad av väg 288 mellan Gimo och Börstil till 100-standard och tydliga tillgänglighetsåtgärder kopplat till fyra spår Uppsala-Arlanda. I planen finns prioriteringarna för det regionala statliga vägnätet, cykelvägnätet och kollektivtrafikanläggningar som hållplatser och perronger. Planeringsramen ligger på 1 657 miljoner kronor för åren 2018-2029. Länstransportplanen klubbas slutligen av regionfullmäktige i juni.

Snart kommer nya enklare besiktningsregler

Den 20 maj 2018 börjar nya besiktningsregler att gälla. Reglerna är en anpassning till EU-lagstiftningen och de berör cirka 4,5 miljoner fordonsägare. I glappet mellan de nya och gamla reglerna gäller det för fordonsägare att se upp så att deras fordon inte får körförbud.

 

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla får vissa fordon ett nytt datum för nästa besiktning, ett datum som ligger närmare i tid.

- Därför bör alla fordonsägare kontrollera vilket datum som gäller för dem, speciellt om deras fordon är besiktat i början av sin senaste besiktningsperiod, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Cirka 300 000 fordon riskerar att få körförbud i maj 2018 till följd av att reglerna ändras, om de inte besiktas i tid. Ytterligare 300 000 fordon riskerar att få körförbud i nära anslutning till det datumet.

Ny sökfunktion

Transportstyrelsen har tagit fram en sökfunktion på sin webbplats. Där kan fordonsägare enkelt söka på sitt registreringsnummer och direkt få svar på när det är dags för besiktning.

Tillfällig övergångsregel 

För att underlätta övergången kan den som äger ett fordon besikta det mellan den 1 januari och den 19 maj 2018. Det gäller även för A-traktorer, som med de nya reglerna måste besiktas.

– Fordonsägare måste också vara uppmärksamma på att datumet för nästa besiktning som står på det senaste besiktningsprotokollet kan vara felaktigt, eftersom det datumet baseras på de nuvarande reglerna, säger Anders Gunneriusson.

Förändringar som berör flest

Personbilar ska besiktas

    • första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
    • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
    • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
  • Krav på besiktning införs för A-traktorer.
  • Fordon – oavsett vikt – som är äldre än 50 år och inte används i yrkestrafik samt motorcyklar som är äldre än 40 år behöver inte besiktas. Detta under förutsättning att fordonet har gått igenom en godkänd kontrollbesiktning under de senaste 24 månaderna före den 20 maj 2018.

 

Mer information om de nya besiktningsreglerna

Transportstyrelsen

 

Körkortsåterkallelserna ökar i antal Transportstyrelsen 

Antalet körkortsåterkallelser ökade med cirka 4 procent under 2017.Totalt fattade Transportstyrelsen beslut om 32 736 körkortsåterkallelser vilket kan jämföras med 31 527 året innan. Den största ökningen syns vid körkortsåterkallelser på grund av medicinska skäl.

Den vanligaste orsaken till att Transportstyrelsen återkallar ett körkort är en så kallad ”väsentlig överträdelse”, vanligtvis handlar det om fortkörning. Det visar också 2017 års siffror, och totalt fattade Transportstyrelsen 17 240 återkallelsebeslut under året som hör till den kategorin.

Transportstyrelsen kan också återkalla ett körkort på medicinska grunder. Det sker när en utredning visar att körkortsinnehavaren inte längre är lämplig som förare. Vanligtvis ligger en anmälan från läkare i botten. Körkortsåterkallelserna som skedde på medicinska grunder ökade med 7,2 procent, från 8 180 till 8768.

– Det är glädjande att se en sådan ökning. Det innebär att läkare i högre utsträckning anmäler till oss när en patient får en sjukdom som kan påverka lämpligheten att köra bil. Det är positivt för trafiksäkerheten, säger Lars Englund, chefsläkare vid Transportstyrelsen.

Antal återkallade körkort per återkallelsegrund 2016 2017 Återkallelsegrunden betyder i huvudsak
Återkallelsegrund 1 5389 5694 Rattfylleri
Återkallelsegrund 2 278 209 Smitning
Återkallelsegrund 3 960 707 Flera mindre överträdelser
Återkallelsegrund 4 16823 17240 En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning
Återkallelsegrund 5 1513 1620 Opålitlighet i nykterhetshänseende
Återkallelsegrund 6 170 150 Allmän brottslighet
Återkallelsegrund 7 4520 5029 Medicinska skäl
Återkallelsegrund 8 3660 3769 Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov
Samtliga* 31527 32736  

*Ett körkort kan återkallas på flera grunder. Eftersom det kan finnas flera grunder för en och samma återkallelse blir totalsumman lägre än om man räknar ihop antalet för alla återkallelsegrunder.

Återkallelsegrund 7 och återkallelsegrund 8 utgör de körkortsåterkallelser som brukar definieras som medicinska grunder.

Läkare ska anmäla

Den läkare som har en patient som han eller hon bedömer vara olämplig för att köra ett fordon i trafiken ska anmäla det till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen utreder därefter körkortsinnehavet. Många läkare väljer dock att använda sig av en så kallad muntlig överenskommelse. Det innebär att läkaren och patienten muntligen kommer överens om att patienten slutar köra men behåller körkortet av andra skäl. Till exempel för att använda som legitimation. Men en sådan lösning kan vara riskabel.

– Årligen får 55 000 svenskar diagnosen demens eller stroke. Båda dessa sjukdomar kan påverka patientens förmåga att själv avgöra när man är olämplig som förare. Det är bra att antalet anmälningar ökar men siffran borde vara betydligt högre, konstaterar Lars Englund.

Regional statistik över återkallade körkort finns i bifogat pdf-dokument.

Transportstyrelsen och Göteborgs stad skärper kampen mot notoriska felparkerare

Foto: Asbjörn Hanssen

 

GEMENSAMT PRESSMEDDELANDE FRÅN TRANSPORTSTYRELSEN OCH GÖTEBORGS STAD

Nu kan parkeringsvakter se direkt i sin handdator om felparkerade bilar har obetalda parkeringsskulder. Göteborgs stad är först ut att använda en ny tjänst från Transportstyrelsen som gör det lättare att hitta de bilister som aldrig betalar sina felparkeringsavgifter.

Sedan 2014 finns en lag som ger kommuner rätt att bogsera bort felparkerade bilar om ägaren har mer än 5 000 kronor i obetalda felparkeringsavgifter. Bilen behöver inte återlämnas förrän den totala skulden är betald.

Trots att reglerna funnits på plats i flera år har de inte kunnat tillämpas i den omfattning som kanske skulle varit möjligt. Svårigheter för parkeringsvakterna att kontrollera ägarnas skulder har inneburit att många bilar som på pappret kunde ha bogserats bort har fått stå kvar.

Transportstyrelsen och Göteborgs Stad har i samarbete tagit fram en teknisk lösning som ger stadens parkeringsvakter omedelbar tillgång till en ägares parkeringsskulder i deras handdatorer. Därmed kan parkeringsvakterna omgående fatta beslut om bortforsling av en felparkerad bil.

Vi räknar med att nu kunna forsla bort betydligt fler bilar än tidigare. Vår förhoppning är att antalet fordon med obetalda felparkeringsavgifter ska minska, säger Carina Abrahamsson, enhetschef för Parkering Göteborg.

Åtgärd för att motverka bilmålvakter

Under förra året omhändertog Göteborgs Stad drygt 350 bilar på grund av obetalda felparkeringsavgifter. Det rör sig ofta om äldre bilar utan något större värde som står registrerade på en så kallad bilmålvakt. Genom att använda en bilmålvakt slipper fordonets verklige ägare betalningsansvar för fordonsrelaterade skatter och avgifter eftersom den registrerade ägaren (dvs. bilmålvakten) är betalningsskyldig. Bilmålvakten betalar dock aldrig vare sig skatter eller avgifter och staten går därmed miste om stora intäkter.

Bogserar kommunen bort bilen måste ägarens hela felparkeringsskuld betalas för att bilen ska lämnas tillbaka. Riskerar du att bli av med bilen sjunker sannolikt intresset för att registrera den på en bilmålvakt, konstaterar Jan-Olov Öhrn, Fordonsinformationsdirektör på Transportstyrelsen.

Flera kommuner på tur

Notoriska felparkerare finns inte bara i Göteborg utan är idag en vanlig företeelse i de flesta större städer i landet. Transportstyrelsen ser inga hinder för att etablera en motsvarande lösning också för andra kommuner.

Ambitionen från vårt håll är att möjliggöra för alla som har behovet att kunna koppla på sin kommuns parkeringsvakter. Men det krävs också att kommunerna själva gör en del utvecklingsarbete på systemområdet, avslutar Jan-Olov Öhrn.

Digital post ersätter pappersutskick från Transportstyrelsen

 

 

Nu har fler än 2 miljoner personer i Sverige skaffat en säker digital brevlåda. Allt fler kunder efterfrågar digital post i kontakt med Transportstyrelsen. Från mitten av januari skickar därför myndigheten grundbeslut för trängselskatt och infrastrukturavgift digitalt.

Transportstyrelsen vill bidra till en bättre miljö och samtidigt göra vardagen enklare för kunderna. Därför kommer fler meddelanden skickas digitalt i stället för på papper. Från och med den 17 januari kommer de som idag tar emot papperspost och har en digital brevlåda (för myndighetspost) att få infrastrukturavgifter och trängselskatt som digital post.

– Vi rekommenderar fordonsägare att skaffa sig en digital brevlåda. De digitala utskicken gör det säkrare och lättare. Det här är ett viktigt steg i Transportstyrelsens arbete med att digitalisera och effektivisera kommunikationen med fordonsägarna, säger Jonas Maran som är verksamhetsutvecklare för trängselskatt på Transportstyrelsen.

Mats Kvarnström projektleder myndighetens arbete i att skicka digital post. Han är mycket nöjd över att utskicken kommer igång.

– På det här sättet får kunderna alla avierna samlade på ett ställe samtidigt som de kan nå sin digitala post över hela världen. Detta är givetvis även bra för miljön, säger Mats.

Kunderna kan idag enkelt och säkert ta emot post från myndigheter digitalt – till mobilen och till datorn – via en digital brevlåda. Läs mer om hur du skaffar dig din digitala brevlåda här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/vart-uppdrag-och-arbetssatt/E-forvaltning/Digital-myndighetspost/

 

Den låsta toaletten i Gimo